Mona Tusz, jedna z najbardziej znanych artystek i aktywistek street artowych w Polsce, wsparła swoją twórczością kampanię edukacyjną „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą”. W ramach współpracy artystka stworzyła wizualną interpretację przesłania zawartego w inicjatywie #PowiedzJak, będącego elementem tegorocznej edycji kampanii Fundacji Nutricia.
Celem zrealizowanej przez Monę Tusz grafiki, zatytułowanej „Opieka” jest skłonienie odbiorcy do refleksji nad rolą opiekuna w relacji z osobą zmagającą się z chorobą. Towarzyszenie osobie chorej na co dzień, w tym wspólne doświadczanie i pokonywanie problemów związanych z procesem leczenia to trudne zadanie dla opiekuna. Aby umacniać relację, nawzajem się wspierać w każdej sytuacji, konieczna jest dobra komunikacja zarówno pomiędzy pacjentem i opiekunem, jak również pomiędzy opiekunem a jego otoczeniem.
Intencją artystki było alegoryczne przedstawienie poczucia siły, jaką daje sobie nawzajem rodzina i najbliższe otoczenie pacjenta. To siła wynikająca z wsparcia najbliższych pozwala na pokonanie największych trudności, dlatego opiekun nie powinien zamykać się na to wsparcie i rezygnować z proszenia o pomoc.
– Rodzina, którą przedstawiłam w mojej grafice, na łupinie przemierza ocean życia i nawet w gorszych sytuacjach, gdy łupina jest znoszona przez wzburzone fale, jej siłą jest to, że jej członkowie są razem. Wschodzące w oddali słońce to nic innego, jak oznaka nadziei oraz tego, że nawet w najtrudniejszych momentach naszego życia, po trudach przychodzi ukojenie. Umieszczone w łupinie drzewo jest symbolem życia i siły w walce z chorobą – podsumowuje autorka pracy, Mona Tusz. – Rodzinę otaczają słowa. Są to fragmenty prawdziwych wypowiedzi opiekunów i ich bliskich, jakie wymieniali między sobą bohaterowie spotu #Powiedzjak.
Grafika „Opieka” Mony Tusz została zaprojektowana w ramach ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą”. Jednym z elementów kampanii jest cykl filmików „#PowiedzJak…. rozmawiać o wsparciu w chorobie”, w którym Adrianna Sobol, psychoonkolożka z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i Ewa Michalska, redaktorka naczelna Radio Klinika dyskutują o tym, czemu służy rozmowa, co się dzieje, kiedy komunikacja zawodzi i jak rozmawiać z najbliższymi o chorobie w rodzinie.
Włączenie do opieki nad chorym innych osób z otoczenia opiekuna pozwala zwiększyć szanse na dotarcie do potrzebnych informacji i skorzystanie z dostępnych metod wsparcia, takich jak np. żywienie medyczne.
Tymczasem, jak wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Nutricia[1] , co piąty opiekun nigdy nie słyszał o żywieniu medycznym. Wiedza na temat takich efektywnych rozwiązań, mogących wesprzeć w walce z chorobą przede wszystkim pacjenta, ale i samego opiekuna, na którym najczęściej spoczywa odpowiedzialność za przygotowanie i podawanie posiłków, jest więc cały czas zbyt mała.
Filmy będą dostępne na profilu FB Fundacji Nutricia 25, 26 i 27 listopada.
– Praca „Opieka” Mony Tusz to graficzne, metaforyczne podsumowanie tegorocznej odsłony kampanii. Dzięki współpracy z artystką street artową przesłanie kampanii może dotrzeć do jeszcze większej liczby osób, również tych, które do tej pory nie miały świadomości, jak istotne jest wspieranie opiekunów chorych lub miały inne wyobrażenie codziennych potrzeb opiekunów – powiedziała Anna Cywińska, Prezes Fundacji Nutricia.