23 listopada, 2020

Opieka: Mona Tusz dla Fundacji Nutricia


Mona Tusz, jedna z najbardziej znanych artystek i aktywistek street artowych w Polsce, wsparła swoją twórczością kampanię edukacyjną „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą”. W ramach współpracy artystka stworzyła wizualną interpretację przesłania zawartego w inicjatywie #PowiedzJak, będącego elementem tegorocznej edycji kampanii Fundacji Nutricia.

 

Celem zrealizowanej przez Monę Tusz grafiki, zatytułowanej „Opieka” jest skłonienie odbiorcy do refleksji nad rolą opiekuna w relacji z osobą zmagającą się z chorobą. Towarzyszenie osobie chorej na co dzień, w tym wspólne doświadczanie i pokonywanie problemów związanych z procesem leczenia to trudne zadanie dla opiekuna. Aby umacniać relację, nawzajem się wspierać w każdej sytuacji, konieczna jest dobra komunikacja zarówno pomiędzy pacjentem i opiekunem, jak również pomiędzy opiekunem a jego otoczeniem.

 

Intencją artystki było alegoryczne przedstawienie poczucia siły, jaką daje sobie nawzajem rodzina i najbliższe otoczenie pacjenta. To siła wynikająca z wsparcia najbliższych pozwala na pokonanie największych trudności, dlatego opiekun nie powinien zamykać się na to wsparcie i rezygnować z proszenia o pomoc.

 

– Rodzina, którą przedstawiłam w mojej grafice, na łupinie przemierza ocean życia i nawet w gorszych sytuacjach, gdy łupina jest znoszona przez wzburzone fale, jej siłą jest to, że jej członkowie są razem. Wschodzące w oddali słońce to nic innego, jak oznaka nadziei oraz tego, że nawet w najtrudniejszych momentach naszego życia, po trudach przychodzi ukojenie. Umieszczone w łupinie drzewo jest symbolem życia i siły w walce z chorobą – podsumowuje autorka pracy, Mona Tusz. – Rodzinę otaczają słowa. Są to fragmenty prawdziwych wypowiedzi opiekunów i ich bliskich, jakie wymieniali między sobą bohaterowie spotu #Powiedzjak.

 

Grafika „Opieka” Mony Tusz została zaprojektowana w ramach ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą”. Jednym z elementów kampanii jest cykl filmików „#PowiedzJak…. rozmawiać o wsparciu w chorobie”, w którym Adrianna Sobol, psychoonkolożka z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i Ewa Michalska, redaktorka naczelna Radio Klinika dyskutują o tym, czemu służy rozmowa, co się dzieje, kiedy komunikacja zawodzi i jak rozmawiać z najbliższymi o chorobie w rodzinie.

 

Włączenie do opieki nad chorym innych osób z otoczenia opiekuna pozwala zwiększyć szanse na dotarcie do potrzebnych informacji i skorzystanie z dostępnych metod wsparcia, takich jak np. żywienie medyczne.

 

Tymczasem, jak wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Nutricia[1] , co piąty opiekun nigdy nie słyszał o żywieniu medycznym. Wiedza na temat takich efektywnych rozwiązań, mogących wesprzeć w walce z chorobą przede wszystkim pacjenta, ale i samego opiekuna, na którym najczęściej spoczywa odpowiedzialność za przygotowanie i podawanie posiłków, jest więc cały czas zbyt mała.

 

Filmy będą dostępne na profilu FB Fundacji Nutricia 25, 26 i 27 listopada.

 

– Praca „Opieka” Mony Tusz to graficzne, metaforyczne podsumowanie tegorocznej odsłony kampanii. Dzięki współpracy z artystką street artową przesłanie kampanii może dotrzeć do jeszcze większej liczby osób, również tych, które do tej pory  nie miały świadomości, jak istotne jest wspieranie opiekunów chorych lub miały inne wyobrażenie codziennych potrzeb opiekunów – powiedziała Anna Cywińska, Prezes Fundacji Nutricia.

***

Mona Tusz to artystka i aktywistka, która od 2007 roku realizuje projekty w przestrzeni miejskiej, najczęściej na terenie Górnego Śląska. Głównym obszarem jej działania jest malarstwo uliczne, poza tym zajmuje się także fotoreportażem społecznym, grafiką, rzeźbą, scenografią oraz mozaiką. W swoich pracach tworzy ezoteryczny świat ducha i emocji, wypełniony biologicznymi fakturami, kosmicznymi strukturami i tajemniczymi stworkami.

***

Kampania edukacyjna „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą” ma na celu budowanie świadomości na temat żywienia medycznego jako integralnego elementu opieki zdrowotnej oraz wsparcie pacjentów i ich opiekunów w procesie leczenia. Od pierwszej edycji zrealizowanej w 2016 działania obejmowały edukację na temat wsparcia żywieniowego w chorobie nowotworowej. W kolejnych latach kampania została poszerzona o aktywności dedykowane pacjentom borykającym się z chorobami neurologicznymi oraz ich Opiekunom, a także dotyczące żywienia dojelitowego przez specjalny dostęp do przewodu pokarmowego (bezpośrednio do żołądka lub jelita) z uwzględnieniem różnych jednostek chorobowych, w których jest ono stosowane. Inicjatywa została powołana w 2016 roku przez firmę Nutricia. Od V edycji realizowana jest przez Fundację Nutricia.

 

[1] Badanie „Opiekunowie osób chorych neurologicznie, onkologicznie oraz osób starszych 2020” zrealizowane na zlecenie Fundacji Nutricia w dniach 19.03-27.05.2020 przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI). Próba reprezentatywna ze względu na wiek, płeć, wielkość miejscowości, n=500. Próba badawcza została dobrana, aby reprezentować 3 grupy respondentów: opiekunów lub osoby bliskie osób chorych onkologicznie N=139, opiekunów lub osoby bliskie osób chorych neurologicznie N=152, opiekunów lub osoby bliskie osób starszych N=209.

Tarcza ochronna, bezpieczeństwo
Ustawienia prywatności
Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.
Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.